wtorek, 9 kwietnia, 2024
spot_img
Strona głównaNarzędzia i programyNajlepsze narzędzia AIChatboty AI: Chatbot to nie tylko ChatGPT - 5 najlepszych narzędzi

Chatboty AI: Chatbot to nie tylko ChatGPT – 5 najlepszych narzędzi

Jeśli myślisz o chatbotach AI, to ChatGPT może być jednym z pierwszych rozwiązań, które przychodzą Ci na myśl. Jednak warto wiedzieć, że istnieje wiele innych alternatyw, które oferują szeroki zakres możliwości. Chatboty AI mogą być też zwane wirtualnymi asystentami lub po prostu botami AI. Choć te wyrażenia są stosowane zamiennie, mogą też oznaczać co innego, o czym wspomnimy później. Warto też pamiętać, że nie każdy chabot jest inteligentnym botem do rozmowy.

W tym artykule przyjrzymy się różnym alternatywom dla ChatGPT, które mogą dostarczyć efektywne rozwiązania dla biznesu. Istnieje wiele narzędzi i platform wykorzystujących sztuczną inteligencję (SI lub ang. AI), które stwarzają wiele nowych możliwości dla przedsiębiorstw i organizacji. Poznaj trendy i potencjał, jaki oferują chatboty AI.

Czym jest chatbot AI?

Na początek warto wyjaśnić czym są chatboty lub boty AI. Czatboty mogą przyjmować formę bota tekstowego lub bota głosowego. W tym pierwszym przypadku komunikujemy się za pomocą tekstu pisanego a w tym drugim, jak łatwo się domyślić, za pomocą mowy. Niezależnie od formy są to programy komputerowe oparte na sztucznej inteligencji, które mają zdolność prowadzenia rozmów z użytkownikami w sposób zbliżony do ludzkiego.

Botem nazywa się też skrypt lub program, który wykonuje określone wcześniej polecenia i nie posiada interfejsu umożliwiającego bezpośrednią komunikację w sposób zbliżony do mowy. Dość powszechnymi botami są np. tzw. scrapery, które pobierają określone informacje z internetu. Nie o takich botach jednak tutaj piszemy. Niektóre chaboty AI są w stanie przeszukać internet i zebrać potrzebne informacje. Warto wiedzieć, że nie wszystkie chatboty mają dostęp do aktualnych informacji w sieci.

Chatboboty możemy podzielić przynajmniej na kilka kategorii uwzględniając ich cel i charakter. Jeden z podziałów może obejmować:

  • Wirtualny asystent AI (Virtual Assistant Software) – do złożonych zadań wspomagających codzienną pracę.
  • Bot lub czatbot – najczęściej bot do obsługi klienta, który posiada wstępnie określony scenariusz konwersacji, rozpoznający części mowy, ale oparty na regułach.
  • Czatbot AI, bot do rozmowy (AI Chatbot, conversational AI) – interakcja naśladuje rozmowę z innym człowiekiem i nie przebiega według z góry określonej ścieżki.
  • Asystent sprzedaży AI (AI Sales Assistant Software) – wykorzystywany przez zespoły marketingu i sprzedaży, najczęściej jest to zestaw narzędzi AI na platformie CRM (do zarządzania kontaktem z klientami).

Różnica – Chatboty AI i Chatboty oparte na regułach

Wspomnieliśmy już, że nie każdy chatbot jest inteligentnym botem do rozmowy (conversational AI). Różnica między chatbotami AI a botami opartymi na regułach leży w ich możliwościach i sposobach działania. Boty oparte na regułach to programy, które działają na podstawie ustalonych wcześniej instrukcji z ograniczoną ścieżką komunikacji i wyboru i niezbyt szerokim zakresem informacji. Są one ograniczone do określonych scenariuszy i nie mają zdolności adaptacji do kontekstu ani do elastycznego rozumienia języka.

Z drugiej strony, chatboty AI korzystają z zaawansowanych technologii takich jak NLP (przetwarzanie języka naturalnego) i uczenie maszynowe (ML od ang. machine learning), aby zrozumieć treść i kontekst oraz generować odpowiedzi podobne do tych, jakie udzieliłby człowiek. Są w stanie analizować i rozumieć intencje użytkownika, a także dostosowywać się do zmieniającego się kontekstu rozmowy. Chatboty AI mają zdolność uczenia się na podstawie danych, co pozwala im stawać się coraz bardziej inteligentnymi i efektywnymi z biegiem czasu.

Jak wykorzystać AI w biznesie? Chatbot czy wirtualny asystent?

Chatboty AI mogą mieć różne zastosowania w biznesie. Mogą np. zapewnić szybszą i bardziej spersonalizowaną obsługę klienta. Mogą automatycznie odpowiadać na często zadawane pytania, rozwiązywać proste problemy oraz udzielać informacji na temat produktów i usług.

Ponadto, chatboty AI mogą zbierać i rejestrować ważne informacje na temat klienta, co umożliwia lepsze zrozumienie jego potrzeb i preferencji. W przypadku bardziej zaawansowanych pytań lub sytuacji, boty mogą przekierować rozmowę do ludzkiego pracownika. Pozwala to na rozwiązanie bardziej skomplikowanych problemów przez osoby z właściwymi kompetencjami, ale pozostawienie tych prostych dla automatycznego bota.

Chatboty i wirtualni asystenci AI są wszechstronnymi narzędziami, które można wykorzystać w różnych obszarach biznesu. Chociaż zarówno chatboty AI, jak i wirtualni asystenci AI wykorzystują technologię sztucznej inteligencji, istnieją między nimi pewne różnice. Mimo to terminy te są stosowane zamiennie a sama technologia zasadniczo jest ta sama i różni się celem zadań oraz danymi, które są wprowadzane do bota.

Chatbot AI jest przeznaczony przede wszystkim do interakcji z użytkownikami i odpowiadania na ich zapytania na zasadzie tzw. live chatu (czatu na żywo) na stronie internetowej firmy lub komunikatorze. Jest on zatem zazwyczaj wykorzystywany do obsługi klienta, zapewniając jej dostępność 24/7.

Z kolei, wirtualny asystent AI jest bardziej zaawansowanym i wszechstronnym systemem, który może wykonywać szerszy zakres zadań. Może integrować się przeglądarką internetową i innymi aplikacjami. Może obsługiwać złożone żądania, wykonywać działania i zapewniać spersonalizowaną pomoc pracownikom. Mogą służyć nie tylko jako baza wiedzy, ale i narzędzie do wykonywania różnych zadań w firmie, np. pomagając w pisaniu e-maili.

Pośród rożnych zastosowań w firmie możemy wymienić np.:

  • Chatboty AI mogą dostarczać spersonalizowaną i interaktywną pomoc w procesie zakupowym, poprzez udzielanie porad i rekomendacji opartych na preferencjach klientów.
  • W branży rozrywkowej chatbot AI może pełnić nie tylko rolę wirtualnego przewodnika, ale i być produktem samym w sobie, dostarczając rozrywki i angażując klientów jako konwersacyjne AI.
  • Różne zadania administracyjne mogą zostać wsparte przez wirtualnych asystentów AI, które mogą planować spotkania i zarządzać kalendarzami spotkań.
  • Wirtualni asystenci AI mogą pomagać w analizie danych oraz dostarczać spostrzeżeń i rekomendacji w oparciu o przeanalizowane dane.
  • Bot AI może funkcjonować jako asystent procesów i wykonywać powtarzalne zadania, takie jak wprowadzanie danych lub formatowanie dokumentów, oszczędzając czas i zwiększając wydajność w firmie.

Chatboty dla firm

Chatboty AI stają się coraz bardziej popularne oraz mogą być niezwykle wartościowym narzędziem dla firm w dzisiejszej erze cyfrowej. W poniższych sekcjach przyjrzymy się kilku interesującym chatbotom dostępnym na rynku, które oferują możliwości rozwoju firmy i jej pracowników. Odkryjemy, jak chatboty AI mogą zrewolucjonizować obsługę klienta oraz jakie korzyści mogą przynieść firmom w różnych branżach.

Tidio AI

Tidio chatboty AI

Tidio AI to platforma oferująca rozwiązania do obsługi klienta jak livechat oraz zaawansowane chatboty wykorzystujące sztuczną inteligencję. Chatbot Tidio o nazwie Lyro wykorzystuje SI do automatyzacji interakcji z klientami i zapewnienia spersonalizowanego wsparcia.

Narzędzie zostało stworzone przez polską firmę. Zostało zaprojektowane w celu usprawnienia obsługi klienta i poprawy współczynników konwersji poprzez angażowanie odwiedzających witrynę w czasie rzeczywistym.

Tidio AI oferuje szeroki zakres funkcji, w tym automatyczne odpowiedzi na czacie, generowanie leadów, optymalizację lejka sprzedaży i analitykę. Może również integrować się z popularnymi platformami komunikacyjnymi, takimi jak Facebook Messenger, WhatsApp i Shopify. Wypróbuj Tidio.

Cechy Tidio AI

  • Chatbot Tidio służy do obsługi klienta, live chatu, wsparcia pracowników obsługi klienta.
  • Zautomatyzowane odpowiedzi chatbota umożliwiają dostarczanie odpowiednich informacji i odpowiedzi na zapytania klientów bez interwencji człowieka.
  • Przepływy pracy chatbotów są zaawansowane i zróżnicowane, a jednocześnie łatwe do zbudowania bez konieczności programowania.
  • Integracje z Facebook Messenger, WhatsApp i Shopify.

Ograniczenia Tidio AI

  • Brak obsługi telefonicznej.
  • Przeznaczone dla małych i średnich przedsiębiorstw z małym lub średnim ruchem na witrynie.
  • Funkcje chatbota AI, Lyro, są dostępne dopiero w najwyższym planie, który może być drogi dla wielu użytkowników
  • Ograniczone opcje językowe.

Cennik Tidio AI

Wszystkie plany posiadają dostęp do Tidio AI Reply Assistant, ale dopiero w Tidio+ otrzymamy chatbota AI, Lyro.

  • Darmowy: Podstawowe funkcje chatbota
  • Starter: 29 $/mies.
  • Communicator: 28 $/mies./osoba
  • Chatbots: Od 29 $/mies.
  • Tidio+ od 394 $/mies.

Oceny i recenzje Tidio AI

  • G2: 4,7/5 na ponad 1400 recenzji
  • Capterra: 4,8/5 na ponad 400 recenzji

Jasper AI & Jasper Chat

Jasper AI Chat dla firm

JasperAI (poprzednio Jarvis) to platforma wykorzystująca sztuczną inteligencje do tzw. generatywnego AI. Oferuje rozwiązani dla biznesu, w tym oprogramowanie do pisania AI, funkcje generatora obrazów AI oraz chatbot AI. Platforma oferuje zatem szereg możliwości tworzenia treści i obsługi użytkownika.

Jasper specjalizuje się w wspieraniu osób z branż kreatywnych, dostarczając teksty dla różnych platform i formatów, takich jak posty na Instagramie, profesjonalne e-maile, scenariusze na YouTube i posty na blog. Może także pomagać przy innych zadaniach biznesowych związanych z marketingiem i sprzedażą. Wypróbuj Jasper.

Cechy JasperAI

  • W odróżnieniu od bezpłatnej wersji ChatGPT, Jasper jest wyćwiczony do praktycznych zastosowań w firmach.
  • Platforma jest przede wszystkim narzędziem do tworzenia treści AI i zawiera wiele gotowych szablonów.
  • Jasper Chat może służyć jako wirtualny asystent.
  • Integracja z Surfer SEO (przeczytaj naszą recenzję SurferSEO).
  • Obsługa języka polskiego.

Ograniczenia JasperAI

  • Wiedza Jasper Chat ogranicza się do informacji przed drugą połową 2021 roku.
  • Jasper może być drogi dla niektórych użytkowników.

Cennik JasperAI

  • Creator: 39 $/mies.
  • Teams: 99 $/mies.
  • Business: indywidualna wycena

Oceny i recenzje JasperAI

  • G2: 4,7/5 na ponad 1200 recenzji.
  • Capterra: 4,8/5 na ponad 1800 recenzji.

ChatSonic od Writesonic

ChatSonic Alternatywa dla ChatGPT

ChatSonic to inteligentny chatbot AI oferowany przez Writesonic. Przeczytaj naszą recenzję Writesonic, żeby dowiedzieć się więcej o tym narzędziu. Writesonic jest uniwersalną platformą sztucznej inteligencji, która ma wiele zastosowań.

W skrócie, podobnie jak Jasper, Writesonic oferuje rozwiązania dla twórców treści. Do dyspozycji otrzymujemy też chatboty AI, które można wytrenować na własnych danych i użyć np. do obsługi klienta.

ChatSonic to jedna z funkcjonalności platformy, bazująca na GPT-4, i co ważne, posiadająca dostęp do aktualnych danych i informacji. Może służyć jako wirtualny asystent do wielu biznesowych zadań. Posiada też opcję bota głosowego i może odpowiadać jak Siri lub Google Asystent. Wypróbuj Writesonic.

Cechy Writesonic i ChatSonic

  • Wirtualny asystent ChatSonic.
  • ChatSonic w przeciwieństwie do ChatGPT ma dostęp do aktualnych danych i informacji po 2021 roku.
  • Boty AI, które można wytrenować na własnych danych.
  • Platforma z generatywnym AI dla twórców treści i nie tylko.
  • Wiele integracji z ponad 80 zewnętrznymi narzędziami.
  • Wsparcie dla języka polskiego.

Ograniczenia Writesonic

  • Pomimo przyjaznego wyglądu interfejs może być trudny do nawigacji dla niektórych użytkowników.
  • Interfejs dla niektórych użytkowników może być zawiły.
  • Plany cenowe mogą być drogie dla niektórych użytkowników.

Cennik Writesonic

  • Bezpłatna wersja próbna Trial.
  • Pro: ceny rozpoczynają się od 12,67 $/mies.
  • Enterprise: od 1000 $/mies.

Oceny i recenzje Writesonic

  • G2: 4,7/5 na ponad 1800 recenzji
  • Capterra: 4,8/5 na ponad 1700 recenzji

Elsa Speak

ELSA bot do nauki wymowy angielskiego

Kolejne na naszej liście narzędzie pokazuje tylko jak bardzo mogą być zróżnicowane zastosowania generatywnego AI w codziennym życiu. ELSA Speak to chatbot AI, który został zaprojektowany, aby pomóc użytkownikom poprawić ich umiejętności mówienia po angielsku. Nazwa to akronim i pochodzi od słów English Language Speech Assistant, czyli asystent mowy języka angielskiego.

ELSA AI Coach czuwa nad twoimi postępami w nauce i przypomina ci o kontynuowaniu nauki. Dostarcza cennych i spersonalizowanych wskazówek dotyczących nauki.

Wykorzystuje zaawansowaną technologię rozpoznawania mowy i sztuczną inteligencję, aby zapewnić spersonalizowane informacje zwrotne i poprawki wymowy oraz gramatyki użytkowników. Chatbot oferuje szereg interaktywnych ćwiczeń i symulacji, aby pomóc użytkownikom ćwiczyć rzeczywiste rozmowy i poprawić ich płynność. Wypróbuj ELSA.

Cechy Elsa Speak

  • Ponad 7100 lekcji języka angielskiego.
  • Interaktywne ćwiczenia.
  • Personalizowana ścieżka nauki.
  • Natychmiastowa informacja zwrotna dotycząca wymowy i płynności.

Ograniczenia Elsa Speak

  • Służy tylko do języka angielskiego.
  • Póki co nie ma wsparcia dla języka polskiego, zatem nadaje się przynajmniej dla średnio-zaawansowanych użytkowników.

Ceny Elsa Speak

  • Plan darmowy z podstawowymi funkcjami.
  • Plan indywidualny: od 10,83 $/mies. za rok.
  • Dla firm: od 8,36 $/użytkownik/mies.
  • Dla edukacji: od 38,60 $ na 3 miesiące.

Oceny i recenzje Elsa Speak

  • Sklep Google Play: 4,7/5 na ponad 780 000 recenzji.
  • App Store: 4.8/5 na ponad 68 000 recenzji.

TextCortex AI

Zeno Assistant od TextCortex chatbot AI

TextCortex AI to niemiecki, dynamicznie rozwijający się start-up, oferujący rozwiązania z dziedziny sztucznej inteligencji – Zeno, chatbota i wirtualnego asystenta AI.

Zeno posiada dostęp do aktualnych informacji, gotowe persony i integruje się z przeglądarką Chrome. Jest to bot AI, który może robić wiele rzeczy, takich jak odpowiadanie na pytania, dostarczanie informacji i pisanie kodu. Wypróbuj TextCortex.

Cechy TextCortex AI

  • Dostęp do aktualnych informacji.
  • Wiele integracji.
  • Funkcja czatbota i asystenta AI.
  • Gotowe persony i szablony (polecenia dla AI).

Ograniczenia TextCortex AI

  • Ceny mogą być wysokie dla wielu osób i firm.

Cennik TextCortex AI

  • Wersja bezpłatna Free.
  • Pro: ceny od 19,99 €/mies.
  • Business: ceny od 49,99 €/mies.

Oceny TextCortex AI

  • G2: 4,7/5 na ponad 90 opinii.
  • Play Store: 4,9/5 na ponad 230 opinii. 

Inne alternatywy dla ChatGPT

ChatGPT został zbudowany na jednym z tzw. LLMs (Large Language Models), czyli dużym modelu językowym (konkretnie modelach GPT). Takich modeli i narzędzi na nich bazujących jest wiele. Nie wszystkie z nich są dostępne dla przeciętnego użytkownika i posiadają przyjazny interfejs. Część z nich wymaga umiejętności programowania a jeszcze inne zaproszenia, żeby móc z nich skorzystać.

Natomiast możemy spodziewać się co raz większej liczby aplikacji wykorzystujących różne LLMs. Poniżej znajdziesz różne modele, ale i też aplikacje je wykorzystujące, posiadające interfejs dla zwykłego użytkownika:

  • Claude AI
  • CoPilot
  • LLaMA by Meta
  • Google Bard AI
  • Bing Chat

Warto wiedzieć, że nie wszystkie z nich mogą nadawać się do zastosowań komercyjnych. Każdorazowo należy zapoznać się z warunkami użytkowania, jeśli chcemy je wykorzystać w celach biznesowych.

Bot albo nie bot – często zadawane pytania

Poznaj częste pytania dotyczące chatbotów AI. Masz własne pytanie? Zadaj je nam poniżej w komentarzach.

Czy chatboty AI i wirtualni asystenci AI to to samo?

Chatboty AI i wirtualni asystenci AI to pojęcia często używane zamiennie, odnoszące się do programów komputerowych, które są w stanie komunikować się z ludźmi w sposób zbliżony do naturalnego języka. Chatboty AI są szerokim terminem, obejmującym różne typy interaktywnych botów AI do rozmowy. Natomiast wirtualni asystenci AI mogą oznaczać bardziej zaawansowane narzędzia, które mogą wykonywać złożone zadania w różnych aplikacjach.

Chatboty AI i wirtualni asystenci AI mogą zatem różnić się głównie zakresem funkcji i zdolnościami. Chatboty AI zwykle skupiają się na zapewnianiu odpowiedzi na określone pytania lub rozwiązywaniu prostych problemów. Wirtualni asystenci AI natomiast mogą być bardziej zaawansowane w zakresie niektórych zadań, do których zostały wytrenowane. Mogą to być zadania jak rezerwowanie spotkań, zarządzanie kalendarzem, analiza danych podsumowanie i transkrypcja spotkań.

Jak można użyć chatbota AI do rozmowy po polsku?

Istnieje wiele narzędzi i platform, które oferują chatboty AI do rozmowy po polsku. Odpowiednie rozwiązania opierają się na technologiach przetwarzania języka naturalnego (NLP). Jeśli chcesz dowiedzieć się jak uruchomić język polski w ChatGPT, piszemy o tym w innym artykule. Wiele z wymienionych tutaj narzędzi, jak Writesonic lub Jasper, obsługuje również język polski.

Redakcja Jobleer
Redakcja Jobleerhttps://www.jobleer.pl
W jobleer.pl pomagamy w osiągnięciu sukcesu zawodowego poprzez omawianie trendów technologicznych, wskazówek dotyczących pracy i kariery w Polsce i za granicą. Wierzymy, że dostęp do jakościowej wiedzy, zasobów i kursów ma kluczowe znaczenie dla wydajności pracy, lepszych możliwości i rozwoju kariery.
RELATED ARTICLES

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj
Captcha verification failed!
Ocena użytkownika captcha nie powiodła się. proszę skontaktuj się z nami!

Popularne

zapis na newsletter i akademia jobleer

🚀 Odkryj moc AI w Twoim biznesie - w praktyce!

Newsletter, który jest bezpłatnym, praktycznym mini-kursem AI dla Przedsiębiorców! 🎓 Odkryj:

✍️ Tworzenie tekstów z AI
🎯 AI w marketingu strategicznym
🗣️ Sekrety ChatGPT
🤖 Chatboty AI w obsłudze Klienta
👩‍💼 Dedykowani asystenci AI
🎨 Sprawne tworzenie grafik
⚙️ Automatyzuj z no code

Sprawdź skrzynkę email i potwierdź subskrybcję klikając w link!