Jeden z gigantów technologicznych – firma Dell – ogłosiła niedawno koniec pracy zdalnej. A skoro tak nowoczesna korporacja się na to zdecydowała, inne firmy też zaczynają taki ruch rozważać. Co mówi o tym prawo w 2025? Oto nowe regulacje dotyczące pracy zdalnej!
Obowiązek powrotu do biur w Polsce
Miejsce wykonywania pracy pozostaje kwestią otwartą. Polskie przepisy nie zabraniają ani tym bardziej nie zmuszają nikogo to pełnienia obowiązków w biurze, jeśli faktycznie nie ma takiej konieczności. Tak więc rzecz zależy od ustaleń między stronami umowy i musi mieć formę pisemną. W razie wątpliwości szczegóły takich zapisów zawsze warto skonsultować ze specjalistą np. adwokat Pawlikowska z Brzezin.
W dokumentach muszą zostać określone warunki pracy poza biurem w trybie ciągłym. I mowa tu o konkretnych szczegółach, czyli metodach raportowania, wskazaniu dostępności godzin przez pracownika wykonującego pracę zdalną, jak i dokładnego adresu pełnienia obowiązków. W umowie pracodawca może też wprowadzić bezwarunkowy zakaz pracy poza granicami kraju, jeśli uzna to za stosowne.
To, co pracodawcy i pracownicy muszą wiedzieć, sprowadza się więc do formalizacji zasad wykonywania pracy zdalnej. Ustalenia drogą ustną bądź mailową nie mają mocy sprawczej, o ile nie wynikają z bieżącej sytuacji. Może być to na przykład remont w siedzibie firmy albo pogorszenie higienicznych warunków pracy ze względu na awarię ogrzewania. W takim przypadku praca zdalna będzie miała charakter wyłącznie tymczasowy.
Ponadto nowe regulacje dotyczące pracy zdalnej nakazują pracodawcy uwzględnienie wniosku pracownika o wprowadzenie trybu zdalnego. Do takiej sytuacji dochodzi w przypadku ciąży lub szczególnych okoliczności wychowawczych. Dziecko chore lub będące w potrzebie kształcenia specjalnego może być wystarczającym powodem, aby taki wniosek wystosować. Odmowa musi zostać uzasadniona, koniecznie na piśmie. Pracodawca nie może odrzucić takiego wniosku, jeśli nie ma na to argumentów.
Zapewnienie narzędzi pracy
Zasady pracy zdalnej w Polsce muszą być określone jeszcze przed formalnym rozpoczęciem zatrudnienia lub uzupełnione na zasadzie aneksu do umowy w czasie jej trwania. Natomiast zaprzestanie wykonywania pracy zdalnej nie może nastąpić wcześniej niż 30 dni od dnia wprowadzenia korekty. Ustawodawca dodał nowe regulacje dotyczące pracy zdalnej również w kwestii narzędzi niezbędnych do pełnienia obowiązków poza biurem – trzeba je zapewnić.
Chodzi głównie o komputer wraz z oprogramowaniem, ale sprawa dotyczy i dostępu do internetu, a nawet energii elektrycznej. Inaczej mówiąc, pracownik nie może ponosić kosztów wynikających z pełnionych obowiązków na podstawie umowy o pracę, również w trybie zdalnym. Co bardzo ważne, prawo dopuszcza wypłatę ekwiwalentu. To po prostu zwrot kosztów poniesionych przez pracownika. Oczywiście zakup urządzeń technicznych oraz ich eksploatacja muszą zostać udokumentowane.
Nowe regulacje dotyczące pracy zdalnej – podsumowanie
Prawo w 2025 mocniej precyzuje detale, jakie wiążą się z pracą zdalną. Wynika to z faktu, że do tej pory dochodziło do wielu nadużyć. Konkretyzacja warunków na piśmie oraz obowiązek zapewnienia narzędzi niezbędnych do wykonywania pracy poza firmą prowadzą do większej przejrzystości takiej formy zatrudnienia. Dzięki temu chronione są interesy zarówno pracodawców, jak i pracowników. Natomiast definitywny koniec pracy zdalnej polega wyłącznie na porozumieniu obu stron.